Anaconda's en Kaaijmannen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Veenendaal - WaarBenJij.nu Anaconda's en Kaaijmannen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole Veenendaal - WaarBenJij.nu

Anaconda's en Kaaijmannen

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

18 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

Ok! Tijd voor een update uit het zonnige (ahum) paramaribo!
Elke ochtend als we hier opstaan kun je de klok er op gelijk zetten of er komt een tropische regenbui op ons vallen rond 06.15. Heerlijk dus om mee naar het ziekenhuis te fietsen. Na deze dagen is wel duidelijk geworden wat de mentaliteit is in het ziekenhuis, als je niets te doen hebt (of neits wilt doen) ga je lekker op de gang zitten of in de keuken chillen... Dat geldt vooral voor de afdeling van Vi, Kir en Yannick, die echt TE veel stagiaires hebben, vandaag was eindelijk de dag dat er 1 verpleger per 1 patient was. Op de afdeling van Nic is het een stuk drukker... loopt van hot naar her! en is er zelfs personeelstekort, erg krom hier dus allemaal! Maar we wennen snel en proberen er het beste van te maken. Zo probeert Vi de hele tijd om de OK op te mogen... erg moeilijk, maar t schijnt dat als je genoeg zeurt je uiteindelijk wel toegelaten wordt.
Maar nu iets heel anders dan het ZH: Ons weekend!!!
Het begon eigenlijk al op donderdag. toen zijn we na het werken direct door gegaan naar The Havana Lounge, blijkbaar DE plek hier in par'bo op donderdag! Nou dat kon wel kloppen. We waren er alleen veel te vroeg en hadden niet gegeten. Op zoek naar een eettentje dus met zijn 12en. zie dat maar s te vinden op, naar bleek uiteindelijk, een industrieterrein. Tijdje gelopen en uiteindelijk een vrouwtje overspoeld met onze wens om voor 12 personen te eten. Moesten ook dehele tijd een zwerver negeren die beweerde ons naar dat eettentje te hebben gebracht en daar dus wel wat voor terugvroeg. Maar teruggegaan naar The Havana en daar begon de avond met salsa/merengue/samba... allemaal dansen waar wij kaaskoppen dus neit echt goed in zijn!
Maar het was wel een leuk feestje!!!
de volgende dag (vrijdag) zijn we heel decadent naar het Krasnapolsky hotel gegaan hier in het centrum. Op de 3e verdieping is er namelijk een supermooi zwembad. Wel bizar om dan het zwembad tussen de golfplaten van de daken te zien. Maar ach.. wij heerlijk genoten om vervolgens door te gaan naar 't Vat! voetbal!!! 4-1:D of had ik dat al in het vorige bericht gezet???
Maargoed... volgende dag konden we voor ons doen uitslapen (dit keer 8 uur) want we werden opgehaald voor ons tripje naar de jungle door Henk. Het begon allemaal al goed.. toen we verzamelden bij de Waag (ok even uitleg: Botty is een neger hier die allemaal reisjes/tourtjes regelt en die heeft het mooiste gebouw van heel par'bo: de Waag waar hij al zn zaken regelt en dat tevens een restaurant/kunstgalerij is). Henk had zijn sleutel afgebroken in het autoslot waardoor hij de motor niet meer kon starten.. Goed dat hij een automonteur was, voor hem namelijk geen probleem.. Haalt het hele slot uit de deur om het restje van de sleutel er uit te halen om het vervolgens VERKEERD OM in het contact te doen.. .ja heel slim dus... Maargoed op zijn autodieven manier gestart en we konden weg!!! Robin was onze gids... en begon al meteen met verhalen... hij had namelijk een verband om zijn voet omdat hij door de giftigste slang van heel Suriname was gebeten... normaal lig je 6 weken ervan in het ziekenhuis, maar hij was al na 3 dagen eruit. We moeten nog navragen of dit waar is;)
Maargoed wij dus op weg... Nou denk je dus dat het al eng is dat men hier aan de verkeerde kant van de weg rijdt... het wordt pas echt eng als je daadwerkelijk in de auto van een surinamer stapt! Man die gasten kunnen echt niet rijden, zouden wat mij part in NL al minstens 80x gezakt zijn... Denk je dat het al niet kan om 1 auto in te halen omdat er een tegenligger is... haaltie er 2 in! Ongelooflijk. Maargoed dat ie wist wat ie deed (althans dat hielden we onszelf maar voor!). Harde muziek op en we waren op weg! Op naar Gusterie. Wat al een hele reis op zich is. eerst op verharde wegen naar Lelydorp, om vervolgens op onverharde wegen verder te gaan. Allemaal gaten erin en Henk die volhoudt dat het echt beter voor de auto is om door de gaten met plassen water te rijden omdat dat de schok dempt. Nou ik denk dat je je wel een voorstelling kan maken van de achtbaan rit die wij ondergingen. Aangekomen bij de Saramacca rivier wachtte onze bootsman Menno ons op. Hij bracht ons met een hele lange smalle boot (geen idee hoe het heet) naar onze eindbestemming: Gusterie! Wat een prachtige tocht over het water! Dwars door de jungle over de grote rivier, met om ons heen bomen, planten en vogels die we niet eens in een biologie boek zouden kunnen terugvinden. Vervolgens een klein zijriviertje in om in steeds smaller wordende kreekjes te komen. Dan denk je toch, ik vaar iets langzamer, maar voor hem was dit juist een uitdaging om zo hard mogelijk door de kleinste bochtjes te gaan. Niet echt kans om van de ongerepte natuur te genieten. Aangekomen op het kamp (laten we het maar zo noemen) pakken we onze spullen uit in ons huisje: een paar palen met een dak erop en hangmatten ertussen. Onze slaapplek voor die avond. Bij de 'bar' stond al een heerlijke maaltijd voor ons klaar: roti! Maar het was natuurlijk nog niet zo laat. Op met de snelle boot, met een motor van 40 pk erop, om nog een keer dwars door de jungle keihard te varen. Maargoed... we wilden ook wat van de omgeving zien. Daarom gingen we met de jeep een andere jeep uit de modder trekken. Henk had namelijk zijn leerlingen (allebei niet ouder dan 16 schatten wij) de kans gegeven om met een andere jeep te gaan crossen... wat ze met een kuil moesten bekopen. Weer een reden voor Henk om keihard door de jungle te crossen. Maargoed... nu echt wat van de natuur: hebben de zon onder zien gaan in de jungle:D.
Het werd dus inmiddels al donker en we hadden aardig trek. Iedereen die hier iets makkelijks moet maken, maakt rijst met kip. Dat kregen we dus ook. Maargoed... reden om nog een keer met de jeep te gaan crossen. Niet met de doorgewinsterde van Henk, maar een andere die er naar schatting al een tijdje stond te verroesten. Echt zo'n hele oude bestelbus met pick-up (weet niet hoe anders uit te leggen: zie foto). Nou dat ging me toch hard over die hobbels. Eindelijk terug in het basiskamp gingen we samen met Robin door de jungle... Robin was die gids die gebeten was... werkelijk nergens bang meer voor. Hij verzekerde ons dat er niets engs was aan Anaconda's (wurgslangen), Kaaijmannen (krokodillen), Jaguars en Tarantula's (spinnen). Alle tactieken werden besproken wat je moest doen als iets je aanviel (wat er vaak praktisch op neerkwam dat je het eigenlijk niet zou overleven). Goed.. op 'jacht' dus... Wij met onze zaklamp doodsbang door die jungle heen, nog net in staat om over het pad te lopen, zoekt Robin het avontuur op en loopt met zijn blote (!) voeten de zijpaadjes in... vol met gifslangen en wat dan ook...
Bij het kamp 50 m. ervandaan hebben ze ook een soort meertje.. waar een aantal anaconda's in zitten... maar ach dat zijn vooral waterslangen, die komen bijna nooit aan land... dan moet je wel echt pech hebben (slik). Robin maakte ons er ook op attent dat er wel eens kaaijmannen in dat meertje zaten. Dus wij met onze zaklamp over dat meertje heen schijnen.......... doemen er ineens 2 rode ogen op! Ja hoor een kaaijman! gelukkig aan de overkant vanwaar wij stonden.. maar toch.. doodeng om te zien. robin was echter niet echt onder de indruk van de ogen en pakte een kanootje om met onze held stijn (die was ook mee, ooko van geneeskunde) het meertje op te gaan...om die kaaijman te vangen. Wij konden nog maar net onze ogen toewenden aan het spektakel.
Jammer genoeg geen kaaijmannen gevangen, maar de jongens werd beloofd dat ze rond een uurtje of 2 of 3 wel weer met de kano op pad gingen, want dan was er meer kans dat de kaaijmannen zouden toehappen.
En wij maar geloven dat die mannen de helden waren... nou mooi niet hoor!! Inmiddels was Botty al aangekomen en we gingen met hem een duik nemen in het riviertje... Waar soms ook anaconda's en kaaijmannen in zitten. Maar wij vertrouwden Botty volledig! Hup het water in... en wij achter Botty aan! Vi hield het bijna niet meer van angst (vond het al super eng om op de kant te zoeken) en klampte zich vast aan Botty. Na een tijdje gingen we steeds verder... het leek echt een heel stuk... al was het uiteindelijk maar 50 meter ofzo van het basiskamp af! Maargoed... doodeng dus... Botty met zn zaklamp schijnen. zegtie na een tijdje: kstop metschijnen want daar komen de kaaijmannen op af. En nog niet te spreken van de anaconda's. Die zitten dus daar op 'de 2e bocht links'. Nou we hielden het echt niet meer! Het water dus maar uit om via het kampvuur na een tijdje met een driedubbele flikflak onze hangmat in te springen. Man wat waren wij moe.
Heerlijk geslapen en heerlijk ontbeten!
We zijn vervolgens met onze eigen kano de kreek op gegaan om te kijken of we wilde beesten zagen. Het zag er echt uit als de fata morgana! Zo stil mogelijk moest je dus zijn... ware het niet dat Yannick en Stijn een fantastische snoekduik het kreekje in maakten en met veel gespetter en geplons alle wilde dieren wegjaagden. Hebben ze uiteindelijk maar voor laten varen, want ze konden echt niet stil zijn om wat moois te zien. Nou het lukte ons uiteindelijk om 3 blauwe vlinders , 2 vogels en 1 hele grote spin te zien...
tijd om naar het kamp te gaan... en we hebben daar heel lang niets gedaan...lees; in de zon gelegen en boekje gelezen.
Maar we hadden al de hele tijd niets snels gedaan. Tijd om weer met de jeep te gaan crossen. dit keer over de savanne. Wij achterin de pick-up.. rijdt ie met ongeveer 70 over een hobbelig, smal zandweggetje... weer een achtbaan voor ons dus! Af en toe door een plas, waar wel s een kaaijman in zou kunnen zitten en op zoek naar zeekoeien. Helaas was de rivier niet bereikbaar doordat er te veel water stond. Moesten ook uitkijken voor vleesetende mieren, vooral die met de gele hoofden.
Ook nog schildpad langs de kant van de weg gezien!! maar niet zo'n hele boeiende: een landschildpad.... aankomend weekend wordt het wel andrs!
Ook een aantal slangen gezien en de voetsporen van een jaguar.
Het was alweer het einde van het weekend en we gingen weer op weg terug naar huis. dit keer volledig met de pick-up met Henk. Het was ongeveer een 2,5 uur durende rit, die nog wilder was dan de vorige! Maar gelukkig was het erg gezellig met Henk in de auto en liet hij ons zijn rijkunsten zien. Bijna belandden we na een hobbel in de berm met bomen, maar zijn '87 jeep was daar wel tegen bestand. we hebben hem maar geloofd. Vervolgens aan gekomen in par'bo heeftie ons zoals beloofd nog over de rare brug heen gereden om weer terug te rijden en alle lichten van de stad te zien: volgens Henk net Miami! Nou dat was het inderdaad wel!
Hij heeft ons gelukkig veilig thuisgebracht en we konden de volgende dag alweer vroeg opstaan om 06.00 om weer heerlijk (ahum) naar het ziekenhuis te gaan!!!
We wennen snel gelukkig... en hebben maandag middag gechilld... en gisteren weer NL-Roemenië gekeken in 't Vat. Wat uiteindelijk naturlijk weer uitdraaidde op een leuk feestje. Helaas was Yannick ziek, flink aan t afgaan en moesten we het zonder hem doen... Hebben heerlijk shoarma gegeten... ach ja je blijft een hollander he;)
Vandaag dus naar t internet cafe en al het geld gaat hier aan op:P
Maar we zijn weer bijgewerkt en laten snel weer wat van ons horen!!!
Hopen binnnenkort ook de foto's er op te zetten, dan kunnen jullie zien hoe het hier nou eigenlijk is!
Tot snel!!
Liefs,
Vi, Kir, Yannick en Nicole

• 18 Juni 2008 - 21:09

Joost:

Hé luitjes,
    klinkt als één groot feest daar. Geniet ervan!
    pa

• 19 Juni 2008 - 08:26

Rozemarijn:

Hey
    Super leuk de verhalen te lezen! (ik wist niet eens dat je wegging Nicole!! haha) Maarehm.. foto's?? Ik zie ze nog niet.. volgens mij zijn dat oude foto's ofzo?!
    Ik blijf t lezen hoor echt leuk!

Liefs roos